السبت، 12 ديسمبر 2015

الدرس الخامس من علم العروض للأستاذ : عبد الله قصراوي

- عبد الله قصراوي -
---⏩ الدّرُّ المَعْروض في عِلْم العَروض ⏪---
- الرسالة الخامســــة -
----⏩ البحر الكامل ⏪----
■ البحر الكامل :
هو بحر متعدد الاشكال ، أما صورته الأصلية فهي كالتالي :
مُتفاعِلُن متفاعلن متفاعلن -- مُتفاعِلُن متفاعلن متفاعلن
ومفتاحه :
كَمُلَ الجَمالُ مِنَ البُحورِ الكاملِ
مُتَفاعِلن مُتَفاعِلن متْفاعلن
وكتابته العروضية :
كَمُلَ الجَما/لُ مِنَ البُحو/رِ الكاملِ
ب ب - ب -/ ب ب - ب - / - - ب -
مُتَفاعِلن / مُتَفاعِلن / متْفاعلن
وعروضة ست تفعيلات ، ثلاث منها في صدر البيت وثلاث منها في عجز البيت .
ومثاله قول البارودي :
ظَنَ الظُّنونَ فَباتََ غَيرَ مُوسّدِ
حيْرانَ يَكْلأُ مُسْتَنيرَ الفَرْقَدِ
التقطيع العروصي :
ظَنَ الظُّنو/نَ فَباتََ غَي/رَ مُوسّد
- - ب - / ب ب - ب - / ب ب - ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن
حيْرانَ يَك/ْلأُ مُسْتَني/رَ الفَرْقَدِ
- - ب - / ب ب - ب - / - - ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن
وفي هذه الصورة لا تدخل إلا تفعيلة فرعية واحدة هي ( مُتْفاعِلُن ) بسكون التاء وتدخل في كل مكان وحتى في القافية يمكن المراوحة بينها وبين التفعيلة الأصلية .
************
ومن صوَر البحر الكامل أيضاً :
مُتفاعلن متفاعلن مُتَفاعِلْ -- متفاعلن متفاعلن مُتَفاعِلْ
كقول أبي نؤاس :
يا دار ما فعلت بكِ الايامُ -- ضامتكِ والايامُ ليس تُضامُ
التقطيع العروصي :
يا دار ما / فعلت بكِ ال / أيامُ
- - ب - / ب ب - ب - / - - -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتْفاعِل
ضامتكِ وال / أيامُ لي / س تُضامُ
- - ب - / ب ب - ب - / - - -
مُتْفاعِلُن / مُتْفاعِلُن / مُتْفاعِل
وفي هذه الصورة تدخل على التفعيلات التفعيلة الفرعية ( مُتْفاعِلُن ) في كل مكان باستثناء القافية التي تكون المراوحة فيها بين التفعيلتين ( مُتَفاعِل ) و ( مُتْفاعِلْ ) الأولى بفتح التاء والثانية بسكونها ، وذلك كقول أبي الطيب في قصيدته في وصف قتل بدر بن عمّار للأسد :
أمعفّر الليث الهزبر بسوطهِ
لمن ادخرتَ الصارمَ المصقولا
التقطيع العروصي :
أمعفّر ال / ليث الهزب / ر بسوطهِ
ب ب - ب - / - - ب - / ب ب - ب -
/ مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن / مُتْفاعِلُن
لمن ادخر / تَ الصارمَ ال / مصقولا
ب ب - ب - / - - ب - / - - -
/ مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن / مُتْفاعِل
فالتفعيلة الأخيرة في هذا البيت جاءت ( مُتْفاعِلْ ) ( - - - ) ، بسكون التاء .
ثم يقول مثلا في موطنٍ آخر من نفس القصيدة بيته البديع في وصف الأسد :
يطأ الثرى مترفقا من تيههِ -- فكأنه آسٍ يجسّ عليلا .
التقطيع العروصي :
يطأ الثرى / مترفقا / من تيههِ
ب ب - ب - / ب ب - ب - / - - ب -
/ مُتَفاعِلن / مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن
فكأنهو / آسٍ يجس / سّ عليلا .
ب ب - ب - / - - ب - / ب ب - -
/ مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِل
فالتفعيلة الأخيرة هنا جاءت ( مُتَفاعِل ) ، ( ب ب - - ) ، بفتح التاء .
• • • • • • • • • • • • • • •
أما الصورة الثالثة للبحر الكامل ، فهي ما يسمى ب ( الكامل الأحذّ المضمر ) ، بتغيير بسيط في القافية و وزنه كالتالي :
مُتفاعِلُن متفاعلن مُتَفا -- مُتفاعِلُن متفاعلن مُتَفا ، ( بفتح التاء في مُتَفا ) .
كقول الشاعر :
هذي العيونُ وهذه الحدقُ
فليدنُ مَن بفؤاده يثقُ
التقطيع العروصي :
هذي العيو / نُ وهذه ال / حدقُ
- - ب - / ب ب - ب - / ب ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتَفا
فليدنُ مَن / بفؤاده / يثقُ
- - ب - / ب ب - ب - / ب ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتَفا
وفي هذه الصورة تدخل على متفاعلن صورتها ( مُتْفاعِلن ) ( - - ب - ) ، بسكون التاء والتي سبق ذكرها ، أمّا التفعيلة الأخيرة من الصدر ( مُتَفا ) ( ب ب - ) ، فتلتزم في نهاية الصدر وكذلك في القافية .
قال دوقلة المنبجي في قصيدته اليتيمة :
هل بالطلول لسائلٍ ردُّ
أم هل لها بتكلّمٍ عهدُ
التقطيع العروصي :
هل بالطلو/ ل لسائلٍ / ردُّ
- - ب - / ب ب - ب - / - -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتْفا
أم هل لها / بتكلّمٍ / عهدُ
- - ب - / ب ب - ب - / - -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن / مُتْفا
والإختلاف هنا عمّا سبق هو أن القافية ( مُتْفا ) ( - - ) ، قلت : - في الصدر - تُلْتزَم .
أما التفعيلة الأخيرة في - العجز - ( مُتْفا ) ( - - ) ، فتتغير إلى ( مُتَفا ) ( ب ب - ) ، بفتح التاء باستثناء المطلع فإنها تبقى على تسكين التاء لأنه تصريع .
• • • • • • • • • • • • • • •
وهناك شكل للكامل وهو ( مجزوء الكامل ) :
وهو عين الصورة الأولى الاصلية ولكننا نحذف التفعيلة الأخيرة
وهناك ليصبح الوزن كالتالي :
مُتَفاعِلُن متفاعلن -- متفاعلن متفاعلن
ومثاله قول شوقي :
مضنىً وليس به حراكْ
لكن يخفّ إذا رآكْ
التقطيع العروصي :
مضنىً ولي / س به حراكْ
- - ب - / ب ب - ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن
لكن يخف / فّ إذا رآكْ
- - ب - / ب ب - ب -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن
ويصح عليها ما ذكرناه من دخول تفعيلة فرعية واحدة هي ( مُتْفاعِلُن ) بسكون التاء .
• • • • • • • • • • • • • • •
أما الصورة الأخيرة للبحر الكامل فهي ( عين مجزوء الكامل ) ، ولكن بإضافة مقطع طويل على القافية يُلتزم طوال القصيدة .
كقول الشاعر :
كُفّـي الملام وعلليني
فالشكّ أودى باليقينِ
التقطيع العروضي :
كُفّـي الملا / م وعلليني
- - ب - / ب ب - ب - -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلاتن
فالشكّ أو / دى باليقينِ
- - ب - / - - ب - -
مُتْفاعِلُن / مُتْفاعِلاتن
وكقول بشار بن برد :
حوراءُ إن/نظرت إلي || كَ سقتكَ بال/عينينِ خمرا
- - ب - /ب ب - ب - || ب ب - ب - / - - ب - -
مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن || مُتَفاعِلن / مُتْفاعِلاتن
وكأن وق / ع حديثها || قطع الريا/ض كُسين زهرا
ب ب - ب -/ب ب - ب -||ب ب - ب -/ب ب - ب - -
مُتَفاعِلن / مُتَفاعِلن || مُتَفاعِلن / مُتَفاعِلاتن
وكأن تح / ت لسانها || هاروتُ ين/ فثُ فيهِ سِحرا
ب ب - ب -/ب ب - ب - || - - ب - / ب ب - ب - -
مُتَفاعِلن / مُتَفاعِلن || مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلاتن
فيكون الوزن كالتالي :
متفاعلن متفاعلاتُن -- متفاعلن متفاعلاتُن
وهذا في مطلع القصيدة فقط ، وتكتمل باقي القصيدة على الوزن :
متفاعلن متفاعلن -- متفاعلن متفاعلاتن
هل هناك بحر تفعيلاته :
متفاعلن متفاعلن متفاعلاتن
مثل :
تالله إنك لو علمت بما أعاني .
تالله إن / ك لو علم / ت بما أعاني .
- - ب - / ب ب - ب - / ب ب - ب - -
متفاعلن / متفاعلن / متفاعلاتن
جواب : لا يوجد إلا ما ورد من صور وأشكال الكامل ، ولكن إن وجد قصيدة بذلك البناء فهي من دائرة البحر الكامل ، وهذا نادر أو شاذ والشاذ لا يقاس عليه .
تعرفنا أن تفعيلات بحر الكامل هي مُتَفاعلن و صورها ، وله ثلاتة أعاريض ، وتسعه أضرب .
واﻷعاريض أو العروض ؛ هي التفعيلات بعينها ، واﻷضرب ؛ هي التفعيلة الواردة في آخر القصيدة وتكون على أوجه متعددة حسب نوع القصيدة والبحر .
ولعل سائل ، ما معنى اﻷعاريض التسعة تلك ، وكلها مرت معنا وهذا مجملها :
( مُتْفاعِلُن - - ب - ) ( مُتَفاعِلن ب ب - ب - ) ( مُتْفاعِل - - - ) ، ( مُتَفاعِل ب ب - - ) ، ( مُتَفا ب ب - ) ، ( مُتْفا - - ) ، ( مُتَفاعِلاتن ب ب - ب - - ) ، ( مُتْفاعِلاتن - - ب - - ) .
هذه ثمانية أعاريض ، أما التاسع فهو في قول شوقي : مضنىً ولي/س به حراكْ |
( - - ب - / ب ب - ب - ) ، ( مُتْفاعِلُن / مُتَفاعِلن ) ، وهو لا يظهر معنا في التقطيع على هذه الطريقة ، لذا فتعتبرها هنا ثمانية ، انتهى الجواب .
وتنقسم بحور الشعر من حيث تعدد أعاريضها وأضربها أو عدم تعددها إلى :
● عروض واحدة وضرب واحد ، وهي ثلاثة : المضارع ، والمقتضب ، والمجتث .
● عروض واحدة وضربان ، وهو : الهزج .
● عروض واحدة وثلاثة اضرب : الطويل .
● عروض واحدة واربعة أضرب : المتدارك .
● عروضان وثلاثة أضرب : الوافر .
● عروضان وستة أضرب : الرمل ، والمتقارب .
● ثلاثة أعاريض وثلاثة أضرب : المنسرح .
● ثلاثة أعاريض وخمسة أضرب : الخفيف .
● ثلاثة أعاريض وستة أضرب : البسيط والمديد .
● ثلاثة اعاريض وتسعة اضرب : الكامل .
● أربعة أعاريض وحمسة أضرب : الرجز .
● أربعة أعاريض وستة أضرب : السريع .
أما عدد الضروب ، فهو الذي يحدد عدد الصور التي تأتي عليها بحور الشعر العمودي ، ومجموع عدد الضروب لجميع البحور هو سبعة وستون ضربا ؛ لذلك فإن قصائد الشعر العربي العمودي تأتي على سبع وستين صورة .
مع التذكير أن ضرب القصيدة العمودية إذا وجد في بيت من أبيات القصيدة وجب تكراره في بقية أبياتها ؛ أي لايأتي في القصيدة الواحدة إلا ضرب واحد فقط .
ويمكن تقسيم بحور الشعر العمودي الستة عشر إلى مجموعتين ، مجموعة تعتمد في تقسيمها على عدد التفعيل في كل بحر ، والمجموعة الأخرى تعتمد على تعدد الأعاريض والضرب .
فالبحور من حيث تمام عدد تفعيلاتها أو نقصها :
● بحر طويل ، هو البحر الوحيد الذي يأتي تاما .
● بحر السريع ، هو البحر الوحيد الذي يأتي تاما ومشطورا .
● بحر المنسرح ، هو البحر الوحيد الذي يأتي تاما ومنهوكا .
● بحر الرجز ، هو البحر الوحيد الذي يأتي تاما ومجزوءا ومنهوكا ومشطورا .
● المديد ، والهزج ، والمضارع والمقتضب .
المجتث : بحور تأتي مجزوءه فقط .
● الوافر ، والكامل ، والرمل ، والمتقارب ، والمتدارك ، والبسيط ، والخفيف : بحور تأتي تامة ومجزوءه فقط .
------------------------------------------------------
ترجمة اﻷستاذ اﻷديب خالد هيكل من جمهورية مصر العربية .
- Abdullah Qasrawi -
--- ⏩ Durr displayed in science ⏪ offers ---
- The letter V -
---- ⏩ full sea ⏪ ----
■ full sea:
It is multiform Sea, while the original form are as follows:
Mtvaaln Mtvaaln Mtvaaln - Mtvaaln Mtvaaln Mtvaaln
And his key:
Complete the full beauty of the seas
Mtvaaln Mtvaaln Mtvaaln
And writing Aerodip:
Kammel collective / for Seao / T full
B b - b - / b b - b - / - - b -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaaln
And Tfielat six performances, three of them in the house and released three of them at home deficit.
And likeness say Baroudi:
I thought suspicions shreds is Musd
Hiran Ichaelo informed Alvrkd
Hacking Laaroussi:
I thought Zno / n shreds Guy / T Musd
- - B - / b b - b - / b b - b -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaaln
Hiran Iike / Do not touch me / T Alvrkd
- - B - / b b - b - / - - b -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaaln
In the picture, but do not enter foot and is one subset (Mtvaaln) na silently and intervention everywhere and even in rhyme can alternation between them and the original foot.
************
It is also full sea Photos:
Mtvaaln Mtvaaln interactive - interactive Mtvaaln Mtvaaln
According to the word of Abu Nawas:
Hey Dar What did your days - Damtk days and not cuddle
Hacking Laaroussi:
Oh what House / did your the / days
- - B - / b b - b - / - - -
Mtvaaln / Mtvaaln / reactant
Damtk and / days I / Q cuddle
- - B - / b b - b - / - - -
Mtvaaln / Mtvaaln / reactant
In this picture intervention beats Trochee subparagraph (Mtvaaln) everywhere except Rhyme that are stalling in between Altfielten (interactive) and (interactive first) to open na second Biskunha, and it is like when Abu Tayeb in his poem to describe the killing of Badr Ben Ammar al-Assad:
Oml Laith Ahazzbr Psoth
Those who saved strict Almscola
Hacking Laaroussi:
Oml the / Laith Ahazzb / T Psoth
B b - b - / - - B - / b b - b -
/ Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaaln
Who garnered / T the strict / polished
B b - b - / - - B - / - - -
/ Mtvaaln / Mtvaaln / reactant
Last Valtfielh in this house came (interactive) (- - -), silently Alta.
Then he says, for example, in the home of another of the same poem to describe his home Badi Assad:
Set foot to rest Mitrfaqa of Tiha - as if he Ace testing the sick.
Hacking Laaroussi:
Set foot rest / Mitrfaqa / from Tiha
B b - b - / b b - b - / - - b -
/ Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaaln
Vkonho / testing the AS / o sick.
B b - b - / - - B - / bb - -
/ Mtvaaln / Mtvaaln / reactant
Last Valtfielh came here (interactive), (bb - -), open na.
• • • • • • • • • • • • • • •
The third full picture of the sea, they are the so-called (full Alohz implicit), a simple change in rhyme and weight as follows:
Mtvaaln Mtvaaln Mtva - Mtvaaln Mtvaaln Mtva, (na open in Mtva).
According to the words the poet:
These are the eyes and this Alhdq
Vladn of trust with his heart
Hacking Laaroussi:
These are Alaao / n and this the / stare
- - B - / b b - b - / bb -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtva
Vladn of / with his heart / trusts
- - B - / b b - b - / bb -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtva
In the picture on the intervention Mtvaaln image (Mtvaaln) (- - b -), silently na already mentioned, while the last foot of the chest (Mtva) (b b -), Vtltzm at the end of the chest as well as in Rhyme.
Douklh Almnbjee orphan in his poem said:
Is Baltalol response to media
Or is he was talking era
Hacking Laaroussi:
Is Baltalo / l of liquid / refund
- - B - / b b - b - / - -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtva
Or is it / was talking / era
- - B - / b b - b - / - -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtva
The difference here is that what already Rhyme (Mtva) (- -), I said: - in the chest - is committed.
The last in the foot - the deficit - (Mtva) (- -), to Vtngar (Mtva) (b b -), open na except they remain on the familiar soothing na because Tbara.
• • • • • • • • • • • • • • •
A form of a full (full Mdzu):
He was appointed the first original image, but we delete the last Trochee
And there to become a weight as follows:
Mtvaaln Mtvaaln - Mtvaaln Mtvaaln
And likeness say Shawki:
Enervated and not do motionless
But if you saw you hide
Hacking Laaroussi:
Enervated Crown / o him motionless
- - B - / b b - b -
Mtvaaln / Mtvaaln
But the hide / P if thee,
- - B - / b b - b -
Mtvaaln / Mtvaaln
And it is true what we have said from entering the sub-foot one is (Mtvaaln) silently Alta.
• • • • • • • • • • • • • • •
As the last full picture of the sea are (appointed Mdzu full), but the addition of a long section on the Rhyme is committed throughout the poem.
According to the words the poet:
The palms of blame and Alla
Valchuk claimed certainty
Hacking metrical:
Mullah my palm / m and Alla
- - B - / b b - b - -
Mtvaaln / Mtvaalatn
Valchuk / or de certainty
- - B - / - - b - -
Mtvaaln / Mtvaalatn
And according to the words Bashar ibn Burd:
The Howrah / looked to || Sagtk as PAL / eyes wine
- - B - / b b - b - || B b - b - / - - b - -
Mtvaaln / Mtvaaln || Mtvaaln / Mtvaalatn
As if the market / p Speaking || Rayyan cut / z Xen Zahra
B b - b - / b b - b - || b b - b - / b b - b - -
Mtvaaln / Mtvaaln || Mtvaaln / Mtvaalatn
As if the Open / T tongue || Harut yen / Fet the charm
B b - b - / b b - b - || - - B - / b b - b - -
Mtvaaln / Mtvaaln || Mtvaaln / Mtvaalatn
Weight shall be as follows:
Mtvaaln Mtvaalatn - Mtvaaln Mtvaalatn
This is only at the beginning of the poem, and completed the rest of the poem on the weight:
Mtvaaln Mtvaaln - Mtvaaln Mtvaalatn
Is there a sea Tfielath:
Mtvaaln Mtvaaln Mtvaalatn
Like :
By Allah, if you knew what I suffer.
By Allah, if / as if science / t including suffering.
- - B - / b b - b - / b b - b - -
Mtvaaln / Mtvaaln / Mtvaalatn
Answer: No, but reportedly full of images and forms, but if any poem so building it from the sea full circle, and this rare or abnormal and abnormal is not measured it.
We identified that Tfielat full sea are Mtvaaln and images, and has three major Oaaarb, nine went on strike.
And Aloaaarb or presentations; are specific beats, and Alodharb; Trochee is contained in another poem and be multi-faceted as the poem and the sea type.
Perhaps the media, what is the meaning of those nine Aloaaarb, all of us went through this whole:
(Mtvaaln - - b -) (Mtvaaln b b - b -) (interactive - - -), (reactant b b - -), (Mtva b b -), (Mtva - -), (Mtvaalatn b b - b - -), (Mtvaalatn - - b - -).
These eight Oaaarb, while the ninth is to say Shawki: enervated Crown / o him motionless |
(- - B - / b b - b -), (Mtvaaln / Mtvaaln), which is with us does not appear in the shredder on this method, so Vtattabrha here eight, ended with the answer.
Hair seas are divided in terms of the multiplicity of Oareidaha and multiply or not multiple to:
● offers one and hit one, a three: the present tense, and brief, and Almojtt.
● offers one and two types, which is: Lilt.
● offers one and three hit: long.
● offers one and four went on strike: Almtdark.
● Araudhan and three strike: abundant.
● Araudhan and six strike: sand, converged.
● three Oaaarb and three strike: Almnsarh.
● Oaaarb three and five strike: light.
● Oaaarb three and six strike: Simple and prolonged.
● Aaarb three and nine Multiply: full.
● four Oaaarb and Hmsh strike: shun.
● Oaaarb four and six strike: fast.
The number of variants, is the one who determines the number of images that come the seas vertical hair, and the total number of variants of all the seas is sixty-seven beaten; therefore, Poems vertical Arabic poetry comes to seven and sixty image.
With a reminder that hit the vertical if the poem was found in the house of the verses of the poem must be replicated in the rest of the purest; that does not come in one poem only one hit only.
And seas can be divided into sixteen vertical hair into two groups, a group based in divided by the number of activation in each sea, and other Group relies on multiple Aloaaarb and beatings.
Vseaor in terms of the number of fully Tfieladtha or lack of it:
● long sea, the sea is the only one that comes fully.
● rapid sea, the sea is the only one that comes fully and Mhtora.
● Almnsarh Sea, the sea, which is the only fully come and Mnhoka.
● shun Sea, is the only sea that comes fully and Mdzua and Mnhoka and Mhtora.
● Prolonged and Lilt, and the present tense and terse.
Almojtt: seas come Mdzuh only.
● ample, full, and sand, and converging, and Almtdark, and simple, and light: seas and come fully Mdzuh only.
التعليقات
0 التعليقات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق